Rust krijgen in je overvolle brein. Mindfullness en meditatie.

Te veel gedachten in een hoofd.

Soms liep ik naar de keuken om iets te pakken. Daar aangekomen wist ik totaal niet meer wat het gene was wat ik wou pakken. Herkenbaar?

De laatste tijd hoor ik steeds vaker. Mensen vinden zichzelf erg druk en hebben veel gedachten in hun hoofd. Ze zijn onrustig, vergeetachtig, kunnen slecht slapen en hebben moeite met het maken van keuzes. Vlucht gedrag en uitstel gedrag zijn niet meer vreemd tegenwoordig.

Onrustig in je hoofd?

Als je onrust ervaart in je hoofd ben je waarschijnlijk constant op zoek naar afleiding. Eigenlijk wil je constant bezig gehouden worden. Of dat nu TV is, een game, social media of een app ; je bent het liefst constant bezig.

Een vriendin vertelde mij laatst dat als ze stil ging zitten er zo veel gedachtes kwamen dat ze direct weer naar afleiding greep. Voor haar was dat de mobiele telefoon.

Deze onrust is mij niet vreemd. Jarenlang heb ik last gehad van onrust in mijn hoofd. Slapeloze nachten, gebrek aan concentratie en onzekerheid hoorden daar absoluut bij.

Tegenwoordig kan ik mij echter prima concentreren, slaap ik vele malen beter en voel ik mij een stuk zelfverzekerder.

Te veel gedachten

We hebben per dag 60.000 gedachten die door onze hersenen heen gaan. Een paar duizend ervaren wij ook bewust. We zitten constant vol met gedachten, en daar kunnen we niks aan doen.

Daarom is het zo belangrijk om je gedachtes elke dag even te laten ontsnappen. Zo kun je de druk in je hoofd verminderen.

Stilzitten werkt!

Daarom doe ik al een paar jaar aan meditatie, en het afgelopen jaar heb ik wekelijks een zen meditatie cursus gevolgd. Tegenwoordig ga ik twee keer per dag twintig minuten zitten mediteren.

Het klinkt misschien wat te holistisch. Maar stilzitten en niks doen, ook wel meditatie, is wel degelijk wetenschappelijk te onderbouwen! Zo refereerde het boek ‘leer denken wat je wil denken‘ (R.Ritskes, 2010) naar een grootschalig onderzoek van de universiteiten van Rotterdam. Het bleek dat honderden nieuwe cursisten na 3 maanden duidelijk verschil merkten in hun ervaring van geluk. Bovendien sliepen ze beter en konden ze zich beter concentreren. 

De Volkskrant schreef ‘mediterende studenten bleken significant beter te scoren dan een niet-mediterende controlegroep.’ in hun artikel ‘De zin en de onzin van Meditatie helder uit een gezet (2017)’. Ze er naast dat de positieve effecten van meditatie snel afnamen nadat mensen stopten met mediteren.

Mediteren is niet de enige manier

Mediteren wordt door de mensen die mediteren gezien als de meest effectieve manier om om te gaan met al die gedachten. Het is echter niet de enige manier. Elke vorm van geconcentreerd dingen doen, ofwel mindfullness, kan helpen om controle te krijgen over de overvloed aan gedachten, en dus beter te slapen, te concentreren etc. 

Alles kan zo’n beetje mindfull gedaan worden. De makkelijkste vormen ervan zijn echter de zeer praktische vormen, zoals sporten en daarbinnen met name kracht training. Als je een zwaar gewicht aan het optillen bent kun je op dat moment even niet nadenken. Dan ben je automatisch mindfull. Het zelfde geld voor bijvoorbeeld hout hakken. Als je je er niet op concentreert, beland de bijl niet op het hout en dat is gevaarlijk. Je moet wel opletten

Volgens een grootschalige meta-analyse naar mindfullness van (Goldberg et al (2018)  kan mindfullness therapie helpen tegen depressies, pijn en verslavingen. Een ander onderzoek (J.M. Greenson, 2009) concludeerde dat mindfullness stress verlaagd en kwaliteit van leven verhoogd. Bovendien toont het onderzoek aan dat mindfullness effect heeft het immune systeem en gewoontes zoals slapen en eten.

Op weg naar geluk en gezondheid

Als je te veel gedachten hebt, veel stress ervaart en/of slecht slaapt doe je er verstandig aan een vorm van mindfullness te doen. Mediteren is volgens mijn zenleraar de beste manier, maar er zijn heel veel manieren.

Wanneer je een methode van mindfullness vind, zal dat je helpen gelukkiger en gezonder te worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.