De Miracle morning ochtendroutine deel 1

Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt? Het liefste zou je waarschijnlijk omdraaien en doorslapen.

Dat ik moeite had met opstaan wist iedereen. Altijd was ik te laat op school en later in de college zalen. En toen ik een depressie had had ik geen redenen op op te staan, en was dat bijna onmogelijk.  Klinkt dat bekend?

Gelukkig is daar verandering in gekomen. Ongeveer een half jaar geleden begon ik aan het boek ‘The Miracle morning’ van Hal Elrod. Dat is een zelfhulpboek over het ideale ochtendritueel. En ik zal je vertellen; het werkt.

Op tijd wakker worden in kleine stapjes

‘Wees niet bang om langzaam te groeien. Wees bang om stil te staan.’ – Chinees gezegde

little beach steps

Een van de redenen dat we nooit beginnen aan een ochtend ritueel is omdat het een grote stap lijkt. Opstaan op zichzelf is soms al een grote stap. Maar je kunt beide opdelen in kleine stapjes. Dit zijn de eerste kleine stapjes die ik nu elke dag maak. Elke stapje zorgt ervoor dat je iets wakkerder wordt.

Stapje 1 – denk positief de nacht ervoor

Het eerste stapje maak je de nacht ervoor. Meestal is het laatste wat je dacht, het eerste waar je mee wakker wordt. Het idee is dat je alvast wat zin maakt om de volgende dag op te staan. Je vervangt de gedachte die je hebt over je volgende ochtend door een positieve. Je bedenkt iets leuks aan de volgende dag zoals ‘morgen is het een mooie zomerse dag’ of ‘morgen ga ik iets leuks doen’. Als je dan de volgende ochtend wakker wordt, kun je die gedachte gemakkelijk weer opnieuw denken, en zo je dag met een positieve gedachte beginnen.

Stapje 2 –Opstaan, niet snoozen!

Rustig aan worden we positief wakker, nu is het zaak dat we niet blijven liggen. Het gezegde ‘if you snooze you lose’ is absoluut waar. Als je op snooze drukt betekent dat eigenlijk: ‘Ik slaap liever dan dat ik iets positiefs maak van mijn dag.’ Druk daarom niet op snooze, en ga gewoon even zitten op de rand van je bed. Daarna kun je langzaam opstaan.

Stapje 3 – drink water.

Nadat je +- 8 uur hebt geslapen ben je lichtelijk uitgedroogd. Het is dan een zeer goed idee een groot glas water te drinken. Persoonlijk heb ik altijd een grote fles water naast mijn bed staan om ’s ochtends uit te drinken. Je kunt ook de nacht ervoor een glas water voor jezelf klaarzetten.

Stapje 4 – opfrissen

Door de eerste drie stapjes ben je al iets wakkerder geworden en ben je klaar om naar de badkamer te gaan. Gooi wat water over je gezicht en in je nek, dit helpt al enorm om je wakkerder te voelen. Vervolgens poets je je tanden zodat je frisse adem je nog een stapje wakkerder maakt.

Stapje 5 – eventueel douchen, en aankleden

Met stapje 5 kun je twee dingen doen. Je kunt eerst douchen en dan aankleden of sportkleding aandoen zodat je even wat ochtendgymnastiek of andere oefeningen kan gaan doen.

Elk stapje iets wakkerder

Dit waren de stappen om wakker te worden, nu komen we bij het echte ochtendritueel. Omdat het moeilijk kan zijn om op te staan, is het belangrijk het in kleine stapjes op te delen. Als je stap 1 kunt, dan kun je ook stap twee maken. Als dat lukt kun je door naar stap drie, en voor dat je het weet ben je wakker genoeg om je dag werkelijk te beginnen. Ook kun je de stapjes 2 tot 5 eventueel in een andere volgorde zetten.

En daarna?

Na deze vijf stapjes begin ik altijd aan mijn ochtendritueel. Deze bestaat uit mediteren, affirmeren, visualiseren, yoga, lezen en schrijven. Wat daar bij komt kijken en hoe dat werkt zal ik vertellen in de volgende blogpost.

Eén reactie op “De Miracle morning ochtendroutine deel 1

  1. Pingback: Waarom ik mensen wil helpen die een psychose hebben gehad. | Psychose avontuur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.